Posted in RESENSI BUKU

13 Jam A380 (Evelyn Rose)

13 Jam A380 oleh Evelyn Rose.
Buku ke-8 untuk 2019.

Novel ini agak popular di kalangan pembaca novel tempatan, dan aku akui penceritaan sangat menarik hingga dua kali aku terbabas baca sampai 2-3 pagi (dan nak kena kerja next day..haha). Unputdownable.

Ceritera ini boleh aku pecahkan kepada 3 bahagian utama.

Bahagian pertama. Pertemuan pertama Hana dengan jejaka idaman, Syed Haydar di dalam penerbangan ke London. 13 jam fasa flirting dan cinta di awangan.

Syer Haydar ni umpama Putera Mateen yang digilai ramai wanita yang hanya mampu stalk di media sosial je. Jadi bila kebetulan Hana dapat tempat duduk sebelah Haydar (lepas dapat free upgrade dari kelas ekonomi terus ke kelas pertama), maka Hana manfaatkan masa 13 jam untuk terus rapat dengan Mateen, eh salah..Haydar..haha.

Penulis sengaja letak all the cliche thing here. Anak orang kaya berangan nak kawen dengan CEO multi-millionaire yang muda dan kacak. And that CEO happen to be interested in her too. Bila kecewa, diganti juga dengan jejaka yang sama tampan, lebih kaya dan bonus point menjaga agama..wah wah..rolled eye sungguh baca..haha.

Bahagian kedua: kisah kehidupan di UK. Fasa mengenal diri, mengenal tuhan dan fasa penghijrahan. Hana yang awalnya free hair dan Islam hanya pada nama, namun pertemuan di UK membuka pintu hidayah. Bahagian kedua ni banyak bercakap mengenai falsafah hidup, kehidupan bertuhan. Titik perubahan hidup Hana untuk menjadi seorang yang lebih baik. Semua benda berangan pada bahagian awal dah tak bermakna.

Bahagian akhir: siapa jodoh Hana?

Lepas balik Malaysia, mula la banyak plot twist yang tak dijangka berlaku. Aku baca pun nervous. Sampai rasa “what is this? I don’t want to involve with your drama, but i can’t stop reading either..” hahaha.

Ceritera cinta yang cukup semua elemen klise: cinta tiga segi jutawan-jutawan muda yang kacak dan bergaya 🙄, cerita kawin paksa🙄.

Banyak punchline yang best, macam prince charming yang takkan kiss daddy. Dan juga ayat bawah ni:

“Kadang, Hana… Kita rasa orang tu sesuai dengan kita… Tapi mungkin kita yang tak sesuai dengan dia…” – bab56.. aduhh, sedih baca, terasa iolls 😅😅.

Character wise, i don’t like Hana, too emotional and reckless. Tapi kalau takde drama, tak jadi la novel kan. Ending, aku lebih prefer kalau dia end up dengan hero lagi satu, atau kalau nak plot twist kejam tetiba end up dengan si adik..hohoho.

Naskah ini aku pinjam dua kali e-book Perpustakaan Negara Malaysia. Mudah je boleh muat turun aplikasi PNM e-reader, cari buku yang berkenan dan pinjam. Kadang perlu tunggu 2-3 hari untuk buku available. Gedik kan, buku beratus tak baca lagi, ebook library juga yang dibaca dulu.

Leave a comment